Sentuhlah saya

19 March 2010

Hanya 15 minit

Salam,
selamat malam.

aku rasa macam lapar lagi lah...
macam mana ni?
huhuhuhu~

okey~
aku nak cerita pasal filem hindustan.
ahad lepas aku tido lambat sebab melayan bibik tengok TV.
mula-mula macam malas nak tengok,tapi tengok bibik khusyuk sangat aku pon tumpang sekaki melayan.

Cerita ni memang best,pada aku lah tajuk dia 'Ghajini',hero dia Aamir Khan.
mula-mula cerita memang best dan gembira je,
bila dah scene klimaks tu,banyak scene-scene yang agak sedih.

aku ambil yang aku rasa penting je lah ye.
Hero mengalami penyakit mental.
dia cuma boleh ingat selama 15 minit je,
lepas 15 minit dia akan lupa balik apa yang orang-orang sekeliling dia cakap dengan dia sebelum tu.



jadi dalam 15 minit yang bermakna itu dia akan catat segala maklumat yang dua perlu tahu dekat kertas-kertas kecil dan tampal kat tempat-tempat yang sepatutnya.

contohnya,kalau dia bangun tido,mesti ada kertas kecil yang menandakan arahan supaya dia mesti menanggalkan baju dan mandi,begitu juga dengan perkara-perkara yang lain.


Kenapa dia jadi macam tu?

kerana kekasih dia kena bunuh,depan mata dia sendiri dan nasib dia pon tak berapa baik.Orang jahat tu hentak kepala dia pakai besi.


bukan tentang filem tu yang aku nak kupas.

aku cuma terfikirkan tentang 15 minit yang berharga tu.

cuba kau bayangkan kalau kita cuma ada 15 minit untuk tahu tentang segalanya,lepas tu kita lupa semuanya.

kalau aku,aku mesti kecewa dengan hidup...kerana aku ada 15 minit sahaja.

15 minit untuk aku kenal ahli keluarga,
15 minit untuk aku kenal kawan-kawan,
15 minit untuk aku kenal orang yang aku cinta.



selepas 15 minit aku akan lupa segala-galanya...
itu pasal kehidupan,cuba kalau belajar?
apa tak naya korang dalam 15 minit lupa semuanya.
masa periksa nak jawab apa?
tak pasal-pasal boleh gagal.

kalau hal keluarga dan kawan-kawan mesti diaorang boleh bagitau kau selalu siapa diaorang.
tapi bf kau boleh.

maksudnya,tahan ke setiap hari datang dan memperkenalkan diri sebagai orang yang baru kau kenal dan tak kan nak suruh dia pakai name tag pulak kan?
dan bagitau yang dia tu bf kau.


kalau dia betul-betul sayang kau macam orang tua kau,mesti dia tak putus asa datang jumpa kau hari-hari dan cakap macam ni

"hai,nama saya si polan,saya bf awak?"

kalau tiba-tiba penyakit kau meroyan?
terus je kau tembak dia pakai M-16.

hahaha~
haru je kan.

Tapi itu kan ketentuan,
kita tak tau kalau benda macam tu jadi kat kita..kan?kan?kan?



kalau aku?
aku tak tau aku mampu hadapinya atau tak.
cabaran dan dugaan....
kita manusia biasa kan?


Jadi aku cuma amik pengajaran dari filem tersebut.
walaupon susah,aku mesti berusaha untuk berjaya...


dalam cerita tu,hero walaupon tak berapa sihat,
dia berusaha untuk mencari siapa pembunuh kekasih dia,
dan akhirnya dia berjaya membunuh lelaki yang telah memusnahkan harapan cinta dia.
walaupon masa tu badan dia dah cedera parah akibat kena tikam dengan besi.



bibik lah yang sensitif,mula-mula poyo tak nak tengok.
lepas tu dia pulak yang lebih-lebih.



okeylah sebelum aku merapu dan merepek ada baiknya aku membuta.
bye-bye.

No comments: