Sentuhlah saya

08 March 2010

Daughter & Father

Salam...
happy monday
(^_^)


Aku masih kat johor,
hidup bersama family untuk 2 hari.


aku sampai jb malam tadi,saing ayah dr kampung.
otw dari kampung ke jb aku ngan ayah borak panjang.
dari masalah kereta hinggalah ke isi hati ayah...
camana aku nk cakap ye,
mungkin lebih kepada bicara anak-ayah...


jarang aku nak slow talk ngan ayah,
mana nak berani,aku kan anak.....
tapi bila memandangkan pada situasi,
aku amik langkah berani untuk slow talk ngan ayah.
mungkin dari pandangan mata kasar,macam x elok kan anak plak yang bebel2 kat ayah.
alhamdulillah,semuanya berjalan lancar.
ayah dah x macam dulu,dia lebih bersedia mendengar sekarang ni.


macam2 kitaorg bincang...
dia bgtau isi hati dia sebagai ayah,
dan aku bg pandangan sebagai anak yang melihat segala punca permasalahan dr pelbagai segi.


Mungkin dalam segala masalah aku x leh nak letak kesalahan kat bahu ayah,
ayah sendiri x pernah merasa kasih sayang bapak dia,arwah atuk aku meninggal masa dia kecik lagi.jadi ayah aku membesar tanpa kasih sayang dan perhatian dari seorang ayah.

aku x leh nak cerita apa masalahnya keluarga aku nih.
x leh r nak buat entry khas...walaupon aku leh je nak buat
nanti macam bukak pekung di dada plak.
biarlah aku kupas satu2...kadang aku ni x pandai berkias.
apa yang aku taip tulah dari hati dan otak aku.

untuk permulaan cukuplah lau aku katakan yang family aku ni besar...
aku ada 9 orang adik beradik satu ayah...
aku ada 3 mak kalau nak diikutkan.
sebelum ayah aku kahwin ngan mama,dia duda anak 3.
bertahun lepas bercerai ngan mak umi,baru dia kahwin ngan mama.
masa umur aku 7 tahun,ayah aku kahwin lagi ngan mak muda aku.
jadi setiap isteri dia,ada 3 anak.


tapi aku lebih senang kalau cakap aku 3 beradik je.
kitaorg x close pon antara satu sama lain.
kadang2 kalau jumpa pon macam orang asing je....

Since 3 tahun lepas,macam2 masalah bertimpa2..
macam2 hal,x tau aku nak cakap camana.
biasalah family kan?
mestilah banyak je masalah dan cabaran.
hai entahlah.


Banyak je yang aku dan ayah bualkan.
aku dengar dulu luahan hati dia...
baru aku bg pandangan aku plak..
kadang2 sebagai ayah dia x nampak apa yang anak2 dia fikir.

erm...ntah malam tadi aku rasa macam dah matang je kan,
nak kongsi2 cerita ngan ayah.
aku rasa beruntung sebab aya leh luah semua pada aku...
dengan anak2 dia yang lain x plak dia bercerita.
bukan nak bangga,tapi bukan ke itu menunjukkan yang ayah yakin ngan aku.

Memang dulu aku rasa tertekan..
Lepas spm aku nak belajar kemahiran dia x kasi...
sampai aku bergaduh ngan ayah.
dia berkeras aku amik stpm


Bila lepas stpm aku x dapat first intake UPU..
kecewa,memanglah.
sapa x kecewa bila x dapat masuk U.
aku mintak MSU.


x lama aku dapat panggilan MSU,
tapi ayah masih ayah,
dia x suka aku belajar dekat IPTS.
aku x tau apa yang x kena,belajar kat mana pon sama je.
pada prinsip ayah,IPTA is much better than IPTS...kenapa?
ntah,malas nak tanya.Dia je yang tau jawapan tu.
Aku dapat tawaran MSU pukul 11 a.m,
dengan deraian air mata aku terpaksa tolak tawaran tu bulat2...kecewa lagi...
aku spend hari tu ngan En.bf,
balik dari dating aku dapat call dari UPM.....(*_*)


Aku terus call ayah masa tu,sebab dapat tawaran dr UPM...
ayah terdiam sekejap...

Ayah:tahniah.....(suara sebak)..tahniah long,usaha kau berbaloi.Walaupon lambat rezeki masih lagi yang terbaik.

aku pon sebak gak...
letak je call,aku terus peluk cium mama...guling2 aku peluk2 adik.



tapi bila aku abes degree..
aku faham kenapa ayah aku mcm tu,
dia x kasi aku belajar kat IPTS sebab pinjaman PTPTN yang tinggi...
dua kali ganda daripada pinjaman kat IPTA.
ayah x nak aku terbeban...
lagipon pemikiran orang tua macam dia,dia lebih yakin IPTA lagi cemerlang.
itulah ayah,hitam kata dia hitamlah..
dan sifat dia yang ni lah turun kat aku.
aku sorang je yang amik perangai cenggini...
degil sesangat...

Mungkin dia senang berbicara ngan aku sebab aku ada sifat dia...
atau mungkin macam angah cakap...

angah:kau sorang je mulut macam puaka,leh cakap macam2.


memang aku tau kadang2 kelantangan aku bersuara,leh buatkan orang tua aku terasa.
tapi dari aku diam je,baik aku berkata2....menyampaikan pandangan dan rasa hati.

Erm..ok lah..tb2 wat entry lagu ni kan...
nanti2 kita sambung lagi ye.

No comments: