Sentuhlah saya

17 September 2009

Sewaktu MAMA sakit...

Salam,
Kalau entry sblm ni aku srh korang jdkan pengajaran.
Entry kali ni pon lbh kurang gak,
bezanya mama yang menjadi MANGSA

klu blh aku da x nak igt peristiwa ni..
9 tahun yg lepas..
ms ni umur aku br je 15 tahun..

Mama demam,
mula2 igt dmm biasa,
seminggu..
sebulan..
hinggalah 3 bulan.
Demam mama tetap x kebah

Makin teruk
kalau waktu siang n cuaca panas
mama akn menggigil ksejukan
(siap pki sweater n stokin)
bila malam yg sejuk plak
mama akan berpeluh kepanasan
lbh2 lagi klu mlm tu hujan lebat
lg r dia rs panas
(sampai dia berkemban)
(pelik kan?)

Berbulan-bulan lamanya
keadaan mama mcm tu
puas gi klinik n hospital
Doktor ttp ckp x da pape

Jalan terakhir mama berubat scr tradisional
Barulah mama tahu
rupa2nya dia jd mangsa ilmu hitam
ada SOMEONE yg sakit ht ngan mama
org yang dkt ngan dia
org yang dia kenal

Tp mama x bgtau aku n my SIL
sbnya dia tkot kitaorg risau n x nak duduk kt rumah tu
sbbnya,org yang dengki kt mama
ada hantar JEMBALANG TANAH
kt rumah yang kitaorg duduk tu.

Serius mmg berhantu..
korang bayangkan klu DVD player main sendiri
suis yg aku dah tutup leh hidup balik
depan mata tau
mula2 mmg aku ingat suis tertendang @ ada masalah teknikal
kalau betul mesti dah lm aku kn renjatan elektrik
ni x,hantu tu leh main2kan aku
sampai berpuluh kali aku matikan suis tu
tetap hidup balik

Kesimpulannya aku malas nak layan
daripada takut..
aku jd kebal
yelah serumah ngan hantu kan?

Klu aku matikan lampu ruang tamu
besok pg,
segala lampu yang aku matikan akan hidup n
segala lampu yang aku hidupkan sblum aku tido
akan padam..
(siot je kan?)

Aku n SIL tau mama sakit
lm mama x stay kt rumah kitaorg
mama stay rumah atok
mama x leh balik rumah tu

Ramai je dukun2 n tok2 batin yg kitaorg gi jumpa
mama habis berpuluh ribu
barang kemas mama habis
sbb nk berubat
serata Negeri Johor kitaorg pergi..
dr ustaz smpilah ke org asli yang non muslim

kitaorg x smpi ht tgk mama sakit
bila menggigil muka dia pucat
bila dia rs panas dia akan merengek dalam tido
panas..panas...panas..

kalau ini berlaku kat mama korang camana?

Ms tu kitaorg muda sgt
x leh nk membantu apa2

Sedih..
tiap malam aku akan terjaga tgk mama..
tiap kali dia merengek kepanasan dlm tido
tiap kali tu jugaklah aku akan menangis..
sbb aku tau mama tgh tanggung sakit

Kadang2 aku terasa nk tya je kat org yang dengki mama tu
knapa wat mama smpi mcm ni
setakat sket2 tu lain r
tp dia BUAT sampai nak mama MATI
Itulah yang org asli tu ckp ngan mama
org tu mmg nak mama MATI

Ustaz yg ubatkan mama..
x ramai yg sgup nk teruskan
sbb,lepas diaorg ubat mama je
diaorg akan sakit..
(klu diaorg da sakit,apatah lg mama)

Mama x pnh kcu org
Mama x pnh sakitkan hati org
mama x kaya
masa tu mama gi keja pon naik teksi n@ bas
mama x da apa2
tp knapa dia SAKITKAN mama?
kenapa dia dengki ngan mama

kata ustaz yang ubatkan mama
sbnrnya org tu nak BUNUH anak2 mama
tujuan dia bukan mama
tp KITAORG (I&MY SIL)

mama tya knapa?
apa dosa anak2 mama ngan dia

ustaz tu kata
org tu nk mama rasa SAKIT
(aku x paham sakit yg camana,smpi nk bunuh kitaorg)

mama cm senyum
(aku pelik,napa mama senyum je)

mama:x pelah ustaz,janji anak2 saya x apa2.boleh ke sy pulangkan balik apa yg DIA
HANTAR?
ustaz:boleh,tp nanti dia yg mati.Kita plak yg bdosa besar
mama:klu mcm tu,ustaz tolong buang je lah.spy x ganggu sy n anak2.

Mama aku kuat gila,
dia blh lembut hati mcm tu je..
bl aku tya mama akn cakap
mama:Tuhan tu maha adil

Setelah bertahun2 berubat n terseksa..
alhamdulillah mama da sihat..
mama da blh makan nasi
klu dulu dia x leh mkn nasi lgsg
dia kata mcm kaca masuk dalam perut
jd dia cm makan roti 0 ngan air milo je
(bayangkan hari2 tau,milo n roti je menu dia)

Beberapa bulan yg lepas..
TUHAN ITU MAHA ADIL
mcm yg aku ckp
'what u give,u get back'
sekarang tuhan bayar cash je...

org yang BUAT mama tu jatuh sakit
DAN KUASA TUHAN
dia blh mengaku ngan kawan baik mama,
mmg dia yang HANTAR benda bkn2 kat mama
mmg sgaja nak mama sakit..
bukan orang jauh
tp org yang hr2 mama jumpa ms kerja
org satu tpt kerja ngan mama..

SUBHANALLAH

Skrg MAKCIK tu terlantar sakit
BENDA tu dah balik kt dia
apa yg mama rs dulu
skrg dia plak yang rs..

x lama
x payah tunggu kita MATI
tuhan dah tunjukkan...

aku x mampu berkata apa2 masa mama cerita
mengucap panjang sambil terduduk...

Aku cm berharap,MAKCIK tu
dtglah jumpa mama mintak ampun
dengan tuhan kita boleh mintak ampun
tp dengan org belum tentu...

P/s:kita hidup kat dunia hanya sementara,x perlu BERKAWAN ngan benda2 tu semua...
Jadikan pengajaran n ambil iktibar.

Dulu aku x percaya pasal hantu.Bila dah duduk SERUMAH brlah aku percaya..hehehe

2 comments:

mEiZ SHA said...

salam aidilfitri..:)

syazana said...

meiz sha:
selamat hari raya maaf zahir batin
:)