Sentuhlah saya

15 September 2009

12 tahun lepas...

Assalammualaikum w.b.t

Tq pakcik GOOGLE krn berjaya mengekspresikan wajahku

aku nk remind ttg satu peristiwa yang berlaku dalam hidup aku

12 tahun lepas...Masa tu umur aku br je 12 tahun,

Kami 3 sekawan,aku,si A & si B.Kami berkawan baik,kemana pon bersama.

Satu hari,Si A x lg menegur aku.Aku x tau knapa.

Dan si B plak tb2 menjauhkan dr.....(sedih beb)

Aku tertanya2 knapa????? apa salah aku..diaorg berdua je ke mana2 tanpa aku.

Dan aku terasa yg aku dh berbuat slh.Tp apa slh aku?

Sehinggalah satu hr aku mendapat tahu yg si B telah mengatakan sesuatu yg buruk ttg aku kpd si A.terkejut gila aku ms tu krn apa yg dia sampaikan x betul sm skali...dan yg lbh buruknya ianya menyerupai FITNAH.Si B tlh mengatakan aku pernah bercakap buruk ttg bapa si A.

Korang pernah bayangkan x keadaan aku ms tu,crt x betul tu cpt tersebar,lbh2 lg aku duduk kt kwsn kediaman yg kesemuanya adalah org Melayu.Lama kelamaan CERITA YG X BEST NIH (fitnah) smpi ke telinga mama aku.

Can u imagine that?benda yg kau x buat..tp jd buah mulut n umpatan org lain..

Aku bukan setakat hilang KAWAN BAIK.Malah,aku kena PULAU dgn budak-budak yg lain.

Umur 12 tahun adalah waktu yg sgt best kan?tp aku da rs mcm2 ms tu

Lagi menyakitkan ht,ada jiran2 yg bermulut busuk.Sampaikan mama pnh btya hal ni pd aku..Aku nmpk mama sedih n menggigil tahan marah ms dia tya aku pasal hal x btul tu.

Apa aku nk jwb?aku mmg x ckp benda yg mcm tu,aku x pernah.....ms tu aku sunyi sgt.Aku x da kawan,x da sapa nk kawan ngan aku.Tp Allah S.W.T itu MAHA ADIL...

Dlm kesunyian aku x da kwn,ada seorang hamba Allah ni sudi berkawan ngan aku, sudi menolong aku, sudi atas segalanya...x terbalas jasa dia pada aku. Banyak sgt...Sblm ni aku x pernah pon rapat dgn dia,tp bl aku ssh dia yg dtg dekat dgn aku.

Satu hr ketika aku sdg meluahkan perasaan aku kt dia...

Hamba Allah:Bykkan bersabar,jgn mengalah.Doa ngan tuhan,dia lbh mengetahui.Ingat, org yg teraniaya doanya makbul.

Korang tahu?aku teruja sgt bl dgr dia cakap mcm tu,aku x da cr lain tuk buktikan yg aku ni x slh.Kecuali memohon pd yg esa.Bersungguh aku berdoa,tp doa aku untuk org tu sguh x baik.

Masa tu kan amik UPSR,makanya aku berdoa.'Kalaulah aku salah dlm hal ni dan apa yg dikatakan oleh si B tu btul,maka dalam result UPSR aku akan ada 'D'.Kalau aku ada di pihak yg benar, maka pihak yg telah memfitnah aku itu pl yg akan dapat 'D'.

Kelakar kan? Tapi aku dh x da cara lain ms tu,n yg ptg aku masih budak2.Tak fikir panjang sebelum buat.Aku tau x elok doakan org lain perkara yg buruk,tp ms tu aku cm fikirkan camana nk buktikan yg aku ni x bersalah.

Masa mula2 result kuar,aku berdebar2.Aku takut n mcm2 rasa. Tp aku kuatkan gak ht ni.Aku melangkah ke skolah tuk melihat senarai nama n result UPSR.

Finally, Allah S.W.T dengar doa aku.She got 'D'.....

Walaupon aku bukan budak bijak n keputusan aku sederhana sahaja, tp aku berpuas ht sbb aku dpt buktikan yg aku ni x salah,walaupun aku x berterus-terang ngan si A pasal hal ni. Biarlah antara aku ngan Tuhan tahu apa yang berlaku sbnrnya.

Tapi aku x rs gembira,malah aku rs BERSALAH. Knapa aku doakan yg x baik utk dia. Aku menyesal? sungguh aku menyesal. Dia pernah jd kawan aku,tp aku gagal jd kawan yg berhati mulia.

Aku cm nk cr jawapan, & nak buktikan yg aku ni X BERSALAH dlm hal tu.Wpon org akan anggap remeh,tapi kerana hal itu aku hampir hilang segalanya (walaupon x segalanya,emosi budak2 kan),terutamanya kawan & kepercayaan mama pd aku.

Erm..tapi untuk Si B,Aku mintak maaf ye....dulu tiap hr aku cb memaafkan kau & akhirnya aku berjaya maafkan kau,aku x pnh simpn dendam.Aku harap kt mana pon kau berada,kau akan sentiasa sihat n gembira ngan hidup kau.Aku doakan kau bahagia & berjaya dlm hidup ni.

Tapi aku sentiasa menyesali apa yg telah aku lakukan.Moga Tuhan ampunkan dosa2 aku.



6 comments:

cik syahira said...

assalamualaikum..
apa khabar? beb, get well soon yer.
eh, cerita dlm tu bukan aku kan? hhuhuhu. coz kita jumpa waktu umur 13 kan kan kan?? ;)

syazana said...

W'salam...
baik2 je..penat sketlah
Tq,tulah da nk raya ni dmm plak.
Bukan kau lah,tu sblm aku jmpa kau.
Org lain...

lalink7 said...

sape la tue?
hye kakak rock..
hehhehe..
banyakkan minum air asam jawa yang suam2 punyer...okey along..

syazana said...

Husna,
Someone in my past..
alah..air cincau x leh ke?
Air asam jawa aku x nak.
x sedap...

adawiyah said...

errr.....bukan aku kan...huhuh....
sbb dolu2 kan aku bek ngn ko gak...
mesti ko stil igt dak yg ske kat ko tuh...
nastain...yg ko g bg die mkn sabun tuh....hahahaha....teringat zaman2 jadik dajal ngn ko..windu2...

syazana said...

Wuhuuu..
bkn kau r..
kita kan baek ms tu...
ada je benda kt nak buat ek?
Huhuhuhu..
wei jgn cakaplah..
malu r aku