Sentuhlah saya

29 April 2010

Nikmat...

Salam,
selamat petang..
Petang yang indah,walau kepala sakit sangat2...

Hari ni aku nak buat luahan hati...huhuhuhu
macam apa je kan...konon kecewa gila...
tapi secara seriusnya memang kecewa...
kerana nikmat yang diberikan tuhan telah kekurangan..


bukan bermaksud aku tak bersyukur...
tapi menerima apa yang terjadi sebagai hikmah..

Sejak aku kena Gastrik yang kronik,
aku dah mula kena pantang macam2...
banyak sangat nak kena pantang...

Teh,kopi,makanan pedas,ubi,ntah apa2 lagi...
kalau aku makan term2 ni...confirm aku kena gastrik.

Mula2 tak da lah teruk sangat,
tapi masa aku degree dulu..erm..lebih kurang..4 tahun lepas,
Gastrik aku semakin menjadi2...
hooolaaaaaa...
Tiap2 malam aku mesti pedih ulu hati..harus+wajib..
kalau satu malam x kena memang bertuah lah aku hari tu..
pas tu siap ada timing lak tu...
biasanya gastrik menyerang area kol 2 pagi till 5 pagi..
jadi boleh bayangkan masa tido aku camana x?teruk okey...


Puas pergi berubat...
baik yang moden dan tradisional...
asyik2 bagi ubat yang sama....
cakap benda yang sama...

Doktor suruh pantang,aku pantang tau...
aku tak sentuh pun makanan yang dia x bagi aku makan..
tapi kalau dah pantang pun masih sakit...apakah?
jadi mama tak puas hati dengan tahap kesihatan aku...
takut pelajaran aku terjejas...
hahaha
kalaulah mama tahu aku ni bukan belajar pun kat upm tuh...


Mama bawak aku jumpa Tok bomoh..
dia boleh kata ada penunggu dari Gunung Ledang ikut aku,sebab dia SUKA kat aku.
seram nok..aku dengar.

Kebetulan memang aku baru 2 minggu pergi ke Gunung Ledang sebab mahu bermandi-manda....jadi takut plak...

Tok Bomoh tu kata benda tu sukeeeeeeeee sangat kat aku,dalam erti kata lain berminat...
bla...blaa.....

Aku tak percaya..
okey..kena percaya gak..mungkin sebab aku dah terlanggar dia...atau apa2lah.

Tapi kerana tak da ubat yang sesuai,
terpaksalah aku menanggung sakit selama setahun lebih sebelum aku sakit lagi teruk dari tuh...hahaha..bila dah sakit teruk,maka kena tahan kat spital lah kan?maka Doktor pun mula lah nak buat Medical Chek up bagai..barulah deal appointment....

selang sebulan aku kena jumpa pakar,lepas tu terus deal untuk buat SCOOP...alah yang masukkan camera dari mulut tu....dia nak tengok usus aku camana.
bila dah buat scoop bagai,maka terdapat sedikit kesan luka di usus aku...
terjawab sudah kenapa aku selalu sakit....

jadi bila dah sakit tuh,
kenalah jaga makan bagai...
tapi aku ni kan sengal,
jadi aku makan ikut suka..tak da lah langgar suka2..langgar bila teringin je.

kira aku macam dah baik gaklah lepas tu..
tapi start sambung belajar balik,
DIA datang balik...
punca2nya bila aku beli air kelapa kat tepi jalan,
akibatnya malam tu housemate2 tercinta terpaksa hantar gi spital untuk mendapatkan suntikan,dos ubat adalah kuat...tak sesuai untuk ibu2 mengandung...
dah beberapa kali aku kena...sebab beli air kat gerai2 kecik tepi jalan....
alah selalu minum tak jadi maslah...

mula2 aku tak sedar hal ni,
tapi kali terakhir hari tu aku minum cendol ngan sham...
sampai sudah aku tertonggeng sakit perut...
jadi ila n gyah terpaksa hantar aku pergi poliklinik..
amik kau kena 60 hengget..mahal nok...nasiblah masa tu ada duit..
makcik tengah kayo...
masa tu lah...


La ni ada duit gak,
cuma kena beringat je..
kalau fikir shopping dah dapat Coach sebijik...
tapi tak pe...ada hal lain lagi penting..
yolah aku ni menganggur kan...karang kalau pakai Coach orang ingat anak ayam plak...

okey menyimpang....
lepas kes2 yang lepas....
aku x da r serik sangat nak beli air tepi jalan..
yelah..masa minum air kelapa tu..ramai2 okey..kenapa kawan2 aku tak sakit?
masa minum cendol pun,apasal aku je yang sakit..tapi sham tak?

dan hari tu...final..
aku teman mama pergi JAKEL beli baju raya aku..hahaha...
masa mama tengah tawar menawar...ntah pape...aku pun cabut gi cari air..sbb kehausan..
jadi aku pun ternampak akan sirap bandung cincau...hulllaaaa...sorgaaaaa..

Tapi...
tiba2...
erk.....
SAKIT.........

dan mama pun mula...bla...bla...bla...blaa...


kesimpulannya,aku dah tak boleh beli air sepah2....
huwaaaaaa.....nikmat itu sudah tiada...

Jadi untuk korang kat luar sana,
jagalah kesihatan baik2 ye...
bila perut dah masalah macam aku ni..
banyak nikmat aku tak dapat....
tapi kena muhasabah diri,
anggap itu sebagai hikmah di sebalik kejadian...

No comments: