Sentuhlah saya

01 December 2010

Kerana Pulut santan binasa...

Salam,
selamat tengah hari..
welaweii..
live update from gua tempua..
eh salah..dari UPM
tempat di mana ilmu disimbah2 oleh para lecturer..
muahahaha

kenapakah ada disini..mahu pergi MAHA sebenarnya tettttt..
eh tak...mahu jumpa lecturer bincang sket..
dan mahu buat kerja..yang berupa tesis..
okey banyak menceceh..

aku asyik meroyan je kan dalam blog
la ni aku baik hati nak bagi petua puteri gunung ledang kat korang..
see...baru je jumpa dalam mimpi tadi..
ces..nampak sangat aku tido dalam perjalanan..
eh..tak okey...i asyik tembak babi je tadi..haha
tembak babi?aku main game 'hunter' lah dalam hp...

kesiankan dah dekat 3 tahun pakai hp ni br la ni aku perasan ada game best..isk..isk..isk.

wokey..sudah lambat mahu kasi petua laju2..

dulu..beberapa tahun yang lepas..sebelum aku masuk U
sebelum aku bz..
dan sebelum aku jadi gemuk macam hari ni *sigh

aku rajin mengamalkan satu petua ni untuk mencantikkan rambut dan kulit.
tak banyak modal...
hanya memerlukan sebiji kelapa tua..yang boleh diparut dan santan serta hampasnya boleh digunakan..hah?
faham tak?


Baiklah,ambil sebiji kelapa yang sudah diparut..
Perahkan santan...(pati yang paling pekat)
kemudian tapis,supaya segala habuk2 yang halus atau bendasing yang terdapat di dalam santan dapat diasingkan.maka tidak timbul masalah habuk2 melekat di rambut.

kemudian,hampas kelapa sila jangan buang..

bawak masuk ke dalam bilik air..
sila basahkan rambut dahulu,
kemudian siram secara perlahan2 pati santan di kepala,
sambil sebelah tangan mengurut kepala dan rambut,
haruslah basahkan keseluruhan rambut dengan santan.
kemudian sila bungkus kepala menggunakan kain batik.

sementara memerap kepala yang bersantan itu,
kau boleh melulur @ scrub badan menggunakan hampas kelapa tadi.
see..2 dalam satu kan...
gosok ke suluruh badan dan segala celah.
sampailah korang berasa puas yang segala celah sudah digosok dengan hampas.
Fungsi hampas sama seperti scrub2 yang ada di pasaran.
malah lebih baik lg dr itu.

setelah selesai menggosok,
kau dibenarkan untuk menjirus badan dengan air bersih..
kemudian rasakan kelicinan dan kehalusan kulit kau.
mungkin akan berminyak sedikit sebab yelah santan kan..
tapi yang penting kau akan rasa 'bersih' dan best..

kemudian barulah kau bukak balutan kain batik kat kepala tu,
bilas rambut bagi bersih..
takut ada hampas2 halus melekat kat rambut.
nak lagi baik jangan terus cuci dengan syampu.
biarkan satu malam.
besok pagi bangun baru kasi cuci dengan syampu..
bau memang ada kurang enak sikit..
tak apa yang penting santan itu adalah halal.

baiklah faedah dari petua ini ialah untuk menghitamkan rambut kau yang berkarat tu,dan melembutkan lagi struktur rambut.

Fungsi hampas pulak untuk membuang sel2 kulit mati bagi licin.

aku?
aku dah jarang buat,bergantung kepada kesempatan.
Tp la ni memang dah lama tak buat.
sebab banyak hal,aku tunggu 'orang' yang buatkan untuk aku..hahaha
tapi dulu aku rajin buat meh,tiap2 minggu.seminggu sekali.
hasilnya memang mantap.
tapi sesudah aku curlkan rambut..
hu..wa..wa..
rambut ku telah dicabul oleh kimia2.

maka,kalau kau rasa berbaloi..
silalah buat..
al-kisah berkongsi petua untuk hr ini.
*maklumlah sudah mahu kahwin kan,haruslah rajin2 buat semula petua2 yang dah lama aku tinggalkan =p

2 comments:

lalink7 said...

rajennyee ko wat yee along..hahaha..aku harap ke shampooo jer...ehh..ko kat mna nie? blok a ke blok c?

syazana said...

lalink7:aku kat foyer masa tgh taip entry nih.dulu lah rajin,sekarang tidak lagi =p