Sentuhlah saya

28 September 2011

Keputusan (^_^)

Assalammualaikum w.b.t
selamat petang.

Hari ni cuaca panas sangatlah,sampai berdenyut-denyut kepala aku.

Kita terus bercerita je lah ye.Huhuhu.
Setakat hari ni aku masih lagi student master yang tak habis tulis tesis lagi,tiada pekerjaan yang best mahupun memandu Honda city,Seorang isteri yang mengandung 5 bulan,serta seorang adik ipar yang menolong abang iparnya di opis dengan elaun beberapa ratus sebulan.*masih lagi bersyukur.


Berbulan lamanya aku fikirkan tentang hal ni,aku cuba suarakan pada En.suami agar menerima apa yang hendak aku cakapkan dengan tenang.

Aku pernah beberapa kali cuba bercakap dengan dia tentang hal ni,tapi jawapan dia

'Carilah kerja tetap yang,awk nak kena bayar ptptn'...

Maka,sebagai isteri yang akur kehendak suami aku berusaha juga mencari kerja yang lebih baik,Tapi rezeki masih lagi belum menjadi milik aku. (^_^')

Mungkin aku selalu mengeluh atau aku belum puas berusaha atau aku memang tak mahu cari kerja mahu jadi suri rumah sepenuh masa...hahahaha yang penting bukan SUPERMAK.

Sebenarnya hubungan aku dengan Allah belum begitu rapat lagi. *mengeluh

Sampai satu tahap aku rasa putus asa nak mintak kerja,serius kau fikir dengan akal yang waras.Bandar Batu Pahat bukan macam Kuala Lumpur atau Johor Bahru yang mana peluang pekerjaan seperti kek manis yang minta semut menghurunginya.

Aku pernah dapat tawaran sebagai part time tutor kat sebuah IPTA area Batu Pahat.Entah mana silapnya tawaran ditarik balik sebab diaorang dah dapat staff tetap.

Jadi apa yang aku boleh buat?
kecewa~

Aku sedapkan hati sendiri bukan rezeki aku. :'(

Tiap kali balik kampung,atau jumpa sedara mara mesti diaorang tanya buat apa?dah kerja belum?lepas tu salahkan course yang aku ambil.What the hell?

Adakah ilmu tu terbatas hanya orang yang ambil kejuruteraan je boleh berjaya?
MEmang aku nak cantas cakap diaorang tapi memikirkan mereka semua pun tak masuk Universiti untuk apa kau merendahkan akal fikiran semata2 nak bertekak dengan orang yang kurang pandai dari kau.*maaf bahasa biadap.

Aku selalu berpegang bumi Allah ni luas dan rezeki ada di mana2 sahaja.Aku rasa dah cukup lama aku berdiam diri.bosan.penat.study pun aku malas.serius aku dah malas nak menulis.aku akan siapkan tesis tapi tak tahu bila.

MIL sendiri sibuk suruh mintak kerja dengan gomen.
Kadang2 aku malas nak bercakap dengan orang yang tak faham aku.

Setakat ni orang tua aku dah redha dengan kehendak dan cita2 aku.walau diaorang cakap macam mana pun aku tetap di jalan yang sama.Bagi aku lambat atau cepat itu ketentuan dan bergantung kepada usaha dan doa aku.Aku cuma mahukan restu SUAMI sebab dia yang utama.

Semalam aku bercakap dengan seorang kawan yang mempunyai pandangan yang sama.Jalan yang aku ambil adalah risiko.Umpama suami aku kata 'kalau dah pilih jalan ni,awak tak boleh patah balik'.

Ya aku tahu dan faham benar.walau aku akan temui keadaan yang agak perit.5 tahun pertama adalah waktu yang perit.TApi kalau tabah dan cekal aku rasa aku mampu buat :).

Semalam adalah waktunya,aku baring sambil memeluk suami yang leka bermain game.Aku mintak izin untuk luahkan perasaan,fikiran,pandangan dan cita2.Dia tenung aku dan cuba memahami apa yang aku cuba sampaikan.Alhamdulillah setiap respon dia adalah positif.

En.suami beri aku tempoh beberapa bulan ini untuk mulakan langkah pertama dan selepas pantang melahirkan anak dia nak aku mulakan langkah seterusnya.Apa yang kau fikir tentang suri rumah yang berkerja sendiri?

Aku tahu susah.Tapi aku tak nak cakap susah sebab aku belum buat.En.suami ada cakap segalanya adalah risiko dan harap aku akan sabar dalam 5 tahun pertama.Ya,semua orang yang berdiri di atas landasan yang sama dah ingatkan aku.

Aku cuba ikhlaskan hati dan niat hanya kerana Allah S.W.T.
Aku hanya merancang hari ni,apa yang berlaku seterusnya adalah atas usaha atau takdir yang telah ditulis dan aku kena yakin hanya aku boleh mengubah nasib sendiri.

Kenapa tak mahu makan gaji?
Bukan tak nak tapi kerja tak nak dengan aku.Hahahaha.Sebenarnya memang aku tak da cita-cita nak makan gaji.

KEnapa berkerja sendiri?
Aku nak mencari kepuasan dan belajar sesuatu yang menjadi minat aku dari dulu.

Banyak lagi soalan lain tapi setakat ni 2 je yang aku jawap.

Aku harap langkah aku dipermudahkan.Kena mula dengan yang kecil-kecil kemudian baru fikirkan yang besar.

Fuh lega aku bila dah bercakap dengan suami sendiri.Bila dia senyum aku tahu dia redha.Senang hati aku nak rancang segala perkara selepas ni.

*doakan aku eh. (^_^)

No comments: