Sentuhlah saya

10 September 2011

Berkira

Assalammualaikum w.b.t
selamat pagi dunia..hehehe

aku harap pagi ni semua manusia sihat2lah hendaknya dengan izin Allah s.w.t.

Aku?alhamdulillah sihat,dengan perut yang semakin ke depan apa lagi yang boleh di kata.huhuhu.

Okey,dalam entry ni aku nak cerita sikit pasal perangai orang yang berkira.Okey bagi ayat sedap sikit bukanlah berkira tapi berjimat cermat.

Dalam dunia realiti aku ni bukanlah seorang yang banyak duit dan mewah.*cerita betul
Aku tak da kerja yang best kecuali jadi kerani dekat opis biras aku dengan elaun bulanan hanya beberapa ratus.*aku masih bersyukur,sebab kalau aku mabuk aku boleh terbongkang sesuka hati.

Gaji En.suami pun bukanlah besar sangat kalau nak dibandingkan dengan gaji engineer.*wallah nak bandingkan dengan engineer berapa sangatlah wei gaji suami aku,janji aku cukup makan dan pakai.tak pernah kurang apa pun.*alhamdulillah.

Tapi aku bersyukur yang suami aku sangat-sangat ambil berat pasal anak dia di dalam perut,dia yang ajar aku nak pentingkan perkara dan benda-benda yang penting dahulu dan ketepikan kemahuan memandangkan kemampuan kami terbatas.

Malam kelmarin,aku pergi beraya rumah kawan lama.Yelah semenjak bekahwin ni kena luaskan pergaulan dengan mereka-mereka yang berkahwin,sebab orang yang sudah berkahwin je tahu lifestyle keluarga macam mana.Bukan nak kata yang bujang tak faham,maksud aku tentang masalah keluarga,kewangan dan sebagainya hah lebih pada macam tu lah dan hal anak-anak.

Bila kita berbual dan berkongsi banyak hal dengan orang lain,banyak benda dan ilmu yang kita dapat dan tahu.Contoh:harga pampers budak di pasaran.Kau ingat aku tahu harga pampers mahal dan murah berapa?aku ni asal nampak pampers comel dan macam bagus oklah tu kot.Tapi kalau berbual dengan orang yang dah berkahwin diaorang akan cakap macam ni,

'kadang-kadang pampers mahal tak semestinya bagus dan sesuai dengan kulit bayi,dan pampers murah juga tak semestinya tak bagus.BEli ikut kemampuan yang penting anak selesa dan kulit dia tak melecet.'

Bukan ke itu satu info yang menarik,maksud diaorang beli pek yang sikit kau cuba pakaikan anak kau,bila tak ok dah tak membazir sangat sebab kau boleh tukar lain.

Setakat hal pampers dan susu mungkin aku tak amik port sangat.sebab prinsip aku,yang nak pakai tu semua anak kau cukup sekadar aku kata setiap ibu bapa mahu yang TERBAIK untuk anak-anak.tak gitu?

Lagi bila berbual dengan member aku.

Kawan:kau dah pergi scan tengok jantina baby kau?

Aku:belum lagi aku scan biasa je,tak nampak jantina lagi.Baru 4 bulan kan.

Kawan:eh,4 bulan dah boleh tengoklah kau pergi scan yang 3D @ 4D punya.Confirm nampak jelas bentuk anak kau dengan jantina dia sekali.

Aku:owh ye ke?mahal tak?boleh jugak nak gi scan 3D.*aku terus tengok muka En.suami,suami aku senyum dan mengangguk.Tanda setuju.

Kawan:Kalau kat batu pahat ni kau kena pergi hospital swastalah,mungkin mahal sikit dalam 100++ @ 200++.

Aku:owh,tak adalah mahal sangat.ok jugaklah kalau nak cuba buat sekali.

KAwan:tak mahal kau kata?membazir tu.Aku dah survey ada 1 klinik kat ****** yang scan 3D hanya RM30.00,tapi tak leh print gambar dia.

Aku:owh,kalau aku nak ada gambar dia sekali,nanti leh belek-belek lagi.

Kawan:aku rasa macam membazirlah keluar duit 100++ untuk scan sahaja.

Ok.masa ni aku dengan En.suami hanya berpandangan sesama sendiri sahaja.BEtul pendapat orang adalah berbeza-beza.Aku rasa dia lagi banyak duit dari aku tapi itulah prinsip hidup lain-lain.

MAcam aku dan suami,Kami sanggup buat apa sahaja untuk memastikan keadaan anak dalam perut sentiasa sihat dan kuat.Duit bukan masalah.Duit boleh cari tapi kesihatan anak?

Kalau kami kurang berkemampuan,kami akan tunggu satu waktu atau bila dah dapat gaji kami akan cepat-cepat pergi jumpa Doktor.Yeah nak tunggu apa kan?bukan suka-suka aku nak scan,aku nak tengok progress anak aku.

Kawan aku tu dia cakap macam tu mungkin sebab dia dah ada anak 1 dan la ni dia pregnant untuk kali kedua.

Tapi pandangan kami masih lagi berbeza.Mungkin aku seorang yang suka membazir.*ok ni realiti.Hahaha.Apa salahnya kau buat sesuatu dalam waktu yang membahagiakan ini dan boleh jadikan ia sebagai kenangan.Kalau kahwin kau boleh upah OP sampai beribu setakat scan 3D untuk baby sekali sepanjang kau mengandung tak kan tak boleh?betul?

Eh ini aku cakap kat diri aku sendiri.Aku tak maksudkan orang lain.En.suami bukan jenis yang berkira dalam segala hal,cuma dia akan pentingkan perkara yang betul-betul penting sahaja.MEmang kami akan buat scan 3D tu,tapi bukan sekarang sebab aku nak tunggu perut besar lagi.hehehe..baru best :p

Sebab En.suami yang rancang macam-macam,nak scan bila,nak beli barang baby bila,nak beli barang mummy bila...hahahaha

Ok itu hal scan.la ni hal beli baju preggy plak.Yang dah beranak memang tahu baju preggy itu mahal.Yolah,dah saiz besar direka mengikut keselesaan ibu mengandung.

Tengok pada jenama gak,contoh aku beli jenama MIKI,serius material memang sedap tak dinafikan.2 helai seluar dan 2 helai baju secara totalnya ialah RM300++.Kata nak yang sedap kan.Kalau kau nak yang murah pun melambak gak.

MEntaliti orang tak sama,macam kawan aku ni dia kata buat apa nak beli mahal-mahal tempoh kau pregnant hanya 9 bulan bukan makan tahun pun jadi tak payah membazir.

MEntaliti aku plak,kau nak yang SELESA,maka duit kau pun kena SELESA.Sebab aku jenis orang yang tak suka membeli dan menyesal di kemudian hari.Beli barang murah,bila aku pakai rasa tak sedap,aku terus tak nak pakai walaupun harga pakaian tersebut hanya RM30.00.

KAu mengandung 9 bulan kalau kau ulang-ulang pakai baju yang sama lusuh tak?confirm lusuh dan berbulu-bulu.itu motif aku membeli sesuatu yang selesa,bukan kuantiti tapi kualiti.Boleh pakai dalam jangka waktu yang lama.Aku bukan menidakkan sesuatu yang murah,aku jenis cepat berpeluh dan tak sabar.BAdan aku akan naik merah-merah kalau material baju tak dapat menyerap peluh dan tak mampu memberi keselesaan.

Semalam aku bershopping baju preggy dengan En.suami,dia yang bersungguh-sungguh suruh aku beli jugak,aku?hohohoho sayang duit noks simpan untuk barang baby lagi bagus.Tapi suami aku kata kesian tengok aku dok ulang baju yang LIMITED itu.

BEli brand lain dan harga memang separuh harga lagi murah dari brand MIKI.Tapi keselesaan ada kurang sikit.Tapi tak pe lah dah nama pun hidup kat batu pahat,celah mana aku nak cari MIKI betul?orang nak belikan terima je lah.Lagi pun En.suami kesian dengan aku.

Lagipun kat batu pahat ni baju ibu mengandung terhadlah,itu pun En.suami dah pujuk-pujuk aku,'nanti kita naik KL kita pergi cari lain ye?'

HAhahaha.KEnapa aku asyik sebut MIKI sebab material dia bagus.RAsanya ada jenama lain lagi,aku tak sempat belek.al maklumlah tak da duit,maka apa yang nampak je lah ye.hahahaha.

Ok,nasihat aku..eh tak da nasihat kata-kata dari aku.Dalam hidup ni ada perkara kita kena berkira dan ada yang kita tak perlu berkira sangat.

Yelah mentaliti manusia tak sama,mungkin aku belum ada anak dan tak rasa macam mana perbelanjaan seterusnya betul?tapi aku harap,Allah akan beri lebih rezeki untuk aku dan suami agar anak aku kelak tak rasa kekurangan walaupun sederhana aku harap anak aku akan rasa sempurna.

*aku tengah belajar jadi manusia yang tak berkira,tapi En.suami kata kena juga berkira sikit tapi hal-hal lain lah.hehehehe

No comments: