Sentuhlah saya

27 October 2011

Hazab air gula :p

Assalammualaikum w.b.t





Selamat pagi kawan2....ada baik ke ini hari?


hahahaha..





pergh tajuk entry tak menahan HAZAB AIR GULA..





dah 4 hari berlalu tapi baru hari ni nak cerita..lalalala..


aku malas..ye...hahahaha





al-kisahnya...


17 oktober kan aku pergi check.Sepatutnya aku kena minum air gula pada hari yang sama.


Untuk apa minum air gula? untuk memudahkan doktor mengesan sama ada kau ada kencing manis atau tidak.





Semua kena ke?


ye,menurut nurse yang periksa aku sekarang ni semua ibu hamil diwajibkan minum air gula.





Kiranya aku pergi minum air gula tu tak ada appointmentlah,sebab nurse call suruh datang je.





weh,aku sangat berdebar okeyh..siap fikir macam2 lagi.sedap ke tak..


tapi sebelum tu nurse memang dah pesan kau kena berpuasa start pukul 10 malam sebelumnya.





Dengan kelaparan yang melampau,kena cucuk amik darah bagai.*amik darah tak sakit pon.bunyi macam poyo kan?tapi kau sendiri kena set kat minda kau,insyaallah semuanya mudah.

aku cuma bagi tips sebab aku terpaksa set dalam otak dan berfikiran positif sentiasa agar aku tak rasa semua prosedur ni menyusahkan.

Tapi tak menahan masa aku nak kena 'jolok' hari tu,doc kata 'bersalin lagi sakit'..pergh tak membina betul.

Mula dari hari tu lah aku set dalam kepala 'insyaallah bersalin tu tak menyakitkan'.


aku cuba je set kat minda,kot2 mental aku goyahkan susah nak cakap tu.

Yang penting minum air gula tak lah mimpi ngeri macam sesetengah orang maksudkan.
Setakat yang aku minum,alhamdulillah Allah mempermudahkan segala urusan aku untuk minum sampai habis tanpa muntah.

sebenarnya ada beberapa orang kawan bagi respon yang negatif kat aku pasal air gula ni.aku akui sampai takut aku dibuatnya.

aku nekad,aku cakap slow2 dengan anak dalam perut, 'sayang,mummy nak minum air gula tau.sayang doakan mummy boleh minum ye..'

pesanan aku untuk ibu2 mengandung,apa pun yang kau lalui...sila jangan bagi tanggapan negatif,jangan takut...serius kau set je dalam kepala semua untuk anak...demi anak....

Bila kau berfikiran positif,semuanya akan jadi baik.Tak kisah hal2 yang tak berkaitan juga akan jadi elok.serius,sambil2 tu banyakkan berdoa,semoga semuanya berjalan lancar.

Owh..camana aku boleh telan sampai habis?
hahahaha....

Mula2 aku rasa sikit,lepas tu aku cakap dalam hati 'eh sedaplah air gula ni'
lepas tu aku terus teguk sampai habis tanpa berhenti...beres...senang cerita.

Kenapa rasa loya?sebab perut kau kosong.Tu puncanya.


Eh ok..aku nak layan baring sat...penatlah wei..bubye...

No comments: