Sentuhlah saya

19 August 2009

Kuih 'Cara'

Last sunday,i've learn new recipe from my housemate SHAM...
Let see how to make Kuih 'Cara'


1.Bahan2nya:Tepung gandum,2 biji telur,Santan (segera @ original),Garam,Gula,Air pandan (Daun pandan dikisar),Air masak,Pewarna makanan (warna hijau),Minyak masak (sedikit sahaja).

2. Kuali berbentuk ini digunakan.Sebenarnya x tau nak sebut kuali atau apa..bantai jelah ye..


3.Tuangkan air pandan kedalam bekas yang mengandungi tepung gandum dan kacau.


4.Tuangkan santan ke dalam adunan dan kacau.


5.Masukkan sedikit air masak kedalam adunan dan kacau.(adunan tidal boleh terlalu keras atau terlalu cair) Yang penting x likat@keras



6.Masukkan sedikit garam.(terpulang pada tukang masak untuk letak seberapa banyak yang penting ada rasa lemak)



7.Masukkan sedikit pewarna makanan.


8.Tapis adunan tadi
9.Panaskan kuali tadi dengan api yang kecil serta sapukan sedikit minyak masak di dalam lekuk2 kuali tersebut.(sedikit sahaja)

10.Masukkan adunan ke dalam kuali.


11.Kemudian,segera tuangkan sedikit gula di bahagian tengah2 adunan.



12.Kemudian tutup kuali tersebutdengan penutupnya.Sebenarnya masa sham beli kuali ni x da penutupnya,jadi kami menggunakan kreativiti masing untuk menggunakan penutup rice cooker.Nasiblah kecil dan muat2 untuk kuali tu.

13.Biarkan beberapa minit.Tengok agak2 sudah keras n cungkil bahagian bawah kuih untuk pastikan yang ia benar2 sudah masak.(Bahagian bawah akan berwarna sedikit coklat,kalau nak garing biarkan lama sedikit)

14.Tadaaa.....hehehe2 hasilnya..Kalau rajin boleh r mencuba ye...
















































5 comments:

Siti Nurul Jannah Fital said...

itu namanye acuan....
kat mana syam beli acuan tu...
aku duk carije....

syazana said...

Hahaha..
mana ler aku.
Semua sham yang arrange..
aku beria nak belajar,jadi dia ajar r..
Rasanya kat padang,kedai yang kat tgh2 padang banyak jual perkakas dapur tuh.

cik syahira said...

beb.. dah buka kelas memasak nampak. he3x.. pasni aku request talam berlauk lak, ada berani? hehe..

lalink7 said...

rajin nye sham..memang pempuan melayu terakhir la die neh..
hehehhehe..
leh sangat wat menantu..
jejejej...
aku pun mau try gak la..
huhuh...

syazana said...

To:Cik Syahira
Hehehe..
aku ok je bab2 nak menambah skill nih.Tapi kau kn tgu lah ye..
Ada masa aku tbh resepi lagi.



To:Cik Husna
woit makcik aku yang masak r..dia tolong ajar tau..wa..wa..wa..Yg amik gbr pon dia hehehe..