Sentuhlah saya

27 February 2008

Teater dan aku....

Teater, merupakan satu transisi baru dalam hidup aku.Ermmm...camana nak cakap ek? senang cerita aku sedang mendalami ilmu teater sekarang ni, menarik? sangat menarik.sebab kerana teater lah aku bangkit jadi insan yang 'lain'.bukan alien @ hantu....tapi seorang manusia yang bertambah yakin dengan diri sendiri & berani menghadapi segala cabaran (walaupun aku ni seorang yang penakut sebenarnya), kalau tak percaya jom join teater tak rugi apa beb, kena kritik tu perkara biasa r...sebabnya mungkin kurang penghayatan watak ataupun lupa skrip. Penghayatan watak tu tak susah sebenarnya lau kita bersungguh-sungguh, lupa skrip pulak korang boleh improvise.sebab aku selalu je lupa skrip(banyak makan semut kot).Improvise @ improvisasi ni satu benda yang paling best sebab kita tak rancang tapi tiba-tiba kita samada masa lupa skrip atau sesuatu yang tak dijangka berlaku,contohnya korang tengah berlakon kat tempat terbuka tiba-tiba helikopter lalu atas kepala,penonton mesti tak dngar dialog yang korang ucapkan,jadi kena fikir cara lain camana nak buat penonton dengar,ermmm...menarik tak?cabaran tu beb...masa mula-mula masuk kelas minor seni persmbahan dalam kepala aku ni ingat belajar teori je semata(ayah aku suruh amik pngurusan,tapi aku tak nak sebab aku tak pandai akaun,duit aku suka tapi matematik aku tak suka)rupa-rupanya kena berlakon.pengalaman yang banyak tu tak adalah tapi dari satu pementasan ke pementasan yang lain banyak pengalaman yang aku dapat.Pementasan pertama kitaorang ialah "BOMOH"(seram tak dengar tajuk?)kelam kabut kitaorang,dengan tak ada pengalaman,0 dan tak tau apa-apa...hehehe macam-macam hal,nasib baik ada Puan.Fazilah lau tak teater ni boleh jadi koir agaknya.semester lepas lagi banyak berlakon....(kena dera ke?)hehehe tak lah,tu semua ilmu.mula-mula memang susah tapi lama-lama ok.tapi yang paling buat aku sakit otak pementasan teater kanak-kanak,aku kena jadi kucing.susah gila,sampai satu masa aku menangis sebab tak boleh bawak watak dngan baik nasib baik Dr.Normaliza bagi peluang lagi & kitaorang dapat A.lagi satu yang paling mencabar midterm monolog,wa..wa..wa..masa ni memang susah sangat nak camana belajar dengan Pn.Aminah Raphor....mothers of children theatre.Ilmu ketiga-tiga insan ni memang tinggi, tak terbalas dengan wang ringgit,walaupun ada masanya rasa macam kena dera tapi itu semua ilmu,yang tersuratnya pandai berlakon dan yang tersirat pulak keyakinan diri bertambah...hehehe tak percaya?jom join minor seni persembahan :-)

No comments: