Sentuhlah saya

27 February 2008

Teater dan hidup


puteri ngan 7 pengawal...dah mcm snow white & 7 org kerdil..hehehe
masa ni sejuk gila kat genting nak bersuka ria, aku sorang je perempuan degil nak ikut sangat hehehe, habis tu nak buat camana dari kecil hingga dewasa teman-teman ku hanya jejaka-jejaka yang handsome ini hehehe....tapi aku boleh dianggap berani lah gak sebab berani naik benda-benda yang boleh buat aku muntah atau pengsan, dah nama pun Taman tema Genting highland mestilah banyak permainan betul tak?tapi yang kelakarnya kitaorang ber4 je naik sebab lagi 4 orang bodyguard aku tak berani diaorang gayat. Hehehe tu lau aku bocor rahsia kat awek-awek diaorang mesti malu giler beb (jahat sungguh). Erm...da banyak membebel baru teringat nak bagitau, korang tau tak hidup kita sebenarnya adalah 'pementasan teater', kalau tak percaya pergi tengok teater, apa yang pelakon lakonkan atas pentas semua sama dengan realiti kehidupan kita, bezanya ianya diangkat menjadi satu pementasan dan jalan cerita. Begitu juga dengan kita, jalan cerita atau takdir kita dah Allah S.W.T tulis sejak dari loh mahfuz lagu cuma kita sahaja boleh mengubah takdir dan hidup kita dengan cara berusaha dan berdoa. Besar sungguh kuasa 'dia',jalan cerita kita yang masih hidup ni kalau diteliti menarik sangat, beza dengan teater pementasan mengambil masa cuma beberapa jam atau minit tapi jalan cerita kita semua mengambil masa berpuluh tahun dan tidak akan berhenti sehingga kita menghembuskan nafas yang terakhir. Kadang-kadang bila kita dengar berita tentang orang meninggal dunia sedikit sebanyak mesti berbekas kat hati korang juga kan? sapa yang tak takut mati. Bila kita mati maka berakhirlah 'pementasan teater' kita di dunia. Hidup memang indah kalau kita bijak menikmatinya, kenapa aku sentiasa berpegang hidup kita adalah satu pementasan teater, kerana kita tak kan sentiasa berada di 'atas' dan juga di 'bawah'. Hidup kita sentiasa berputar seperti roda dan sentiasa akan ada dugaan dan kelegaan, bagi sesiapa yang sentiasa berada di 'bawah' kita harus berusaha untuk mengubahnya kerana Allah S.W.T telah menjanjikannya untuk orang yang berusaha, dan kepada sesiapa yang berada di atas janganlah kita berasa riak, bangga atau selesa kerana kita tak tahu masa akan datang bagaimana nasib kita.


No comments: