Sentuhlah saya

05 March 2008

Teater Tun V.T Sambanthan

Pilihan raya datang lagi....tapi aku tak boleh pergi mengundi sebab aku lupa nak pergi daftar :-p,
erm...1 mac hari tu aku dengan kawan-kawan satu kelas(kelas minor kajian babak) pergi tengok teater di MTC jalan ampang,jangan terkejut kitaorang pergi tengok teater bahasa tamil.Hebat tak?hehehe....tapi ada sari kata la...sejarah tentang perjuangan Tun V.T Sambanthan sepanjang hidup beliau.Mula-mula memang bosan sebab tak faham bahasa tamil,tapi lama-lama makin seronok sebab campur bahasa inggeris dan melayu.Dato' Jalaluddin Hassan pun berlakon tau.memang tak mengecewakan lah teater ni.Vokal dan lakonan pelakon agak mantap,walaupun tak sehebat teater muzikal Puteri gunung ledang tapi dari segi penceritaan ia nampak hebat....erm..mungkin kerana aku ada semangat patriotik agaknya hehehehe,tapi dari segi penataan cahaya kurang menarik.Rasa ngantuk dan bosan akan hilang kalau kita menghayati jalan cerita teater ini.Dari permulaan,bagaimana bermulanya perjuangan Tun V.T Sambanthan dalam dunia politik dan bagaimana usaha beliau untuk membantu masyarakat sebangsanya(India),sehingga beliau sanggup menggadai harta keluarga untuk membantu masyarakat India.Pelbagai cabaran dan dugaan beliau tempuhi dengan tabah dan tenang,dan paling menakjubkan isteri beliau Uma sentiasa berada bersama walaupun susah atau senang(aku sendiri terbawa-bawa dalam fikiran masih ramai lagikah insan seperti mendiang hari ini?).Aku tak pernah berjumpa beliau,macam mana nak jumpa sedangkan dia meninggal dunia sebelum aku lahir lagi,tapi itu tak bermaksud jasanya tidak ku kenang :-)
S.T Bala mengangkat sejarah Tun V.T Sambanthan sebagai teater dan bagi aku ia sangat mengagumkan dan penghargaan memang patut diberikan kepadanya.

No comments: